A Ferihegyi repülőtér fogadóépülete 1965-ben, légi felvétel
2019 legnépszerűbb Lechner fotója
2019. április 1-jén távérzékelési és térinformatikai feladatokkal együtt az egykori FÖMI Légifilmtára is a Lechner Tudásközponthoz került. A korabeli polgári és katonai légi távérzékelések fotóit tartalmazó Digitális Légifelvétel Archívum mintegy 140 000 letölthető fotója megtalálható a fentrol.hu oldalon, köztük a Ferihegyi repülőtér fogadóépületéről 1965-ben készült légi felvétel.
A mátyásföldi után a budaörsi nemzetközi repülőteret 1937-ben adták át, a légi közlekedés gyors fejlődése és a járatok számának gyarapodása miatt azonban hamar felmerült egy nagyobb repülőtér létesítésének igénye. 1938-ban indult el az új repülőtér területének rendezése a Pestszentlőrinc és Vecsés között található Ferihegy pusztán, a terminál építése 1940-ben kezdődött meg Dávid Károly tervei alapján, a munkálatokat azonban a második világháború megszakította. A már elkészült épületeket a visszavonuló német csapatok felrobbantották, a romokból újjáépített repülőtér átadására így 1950. május 7-ig kellett várni.
A műemléki védettséget élvező Ferihegy 1. fogadóépületének egyik jellegzetessége a felülről jól látható, repülőgépet formáló alaprajz: a törzs a váróteremnek, a két szárny a kiszolgáló helyiségeknek adott otthont – a belsőépítészeti tervek Szabó István nevéhez fűződnek. A Népszava 1950. májusi száma így számolt be a frissen elkészült fogadóépületről: „Elkészült a háromemeletes főépület, amelyben hatalmas várócsarnok, étterem és büfé, valamint a gyermekek számára külön várócsarnok lesz. Külön fülkét kaptak a külföldi utazási irodák, valamint a posta. Az épület homlokzatát két magas torony, a meteorológiai és az irányítótorony díszíti. […] A repülőtéri személyzet számára kultúrterem és zuhanyozó áll rendelkezésre.” Az 1970-es években már szálloda, presszó, virág- és könyvárus pavilon, trafik, IBUSZ-iroda, idegenforgalmi iroda és pénzváltó is működik a terminálon, az épület 2012 óta nem bonyolít utasforgalmat. A Ferihegy 2A 1985-re készült el, a 2B terminál építése 1997-ben kezdődött meg.
Fotó: Magyar Néphadsereg Térképészeti Intézet, Vágány fhdgy. fotótechnikus, 1965 / Digitális Légifelvétel Archívum